آیا علی(ع) قسمت کننده بهشت و جهنم است؟
وهابیون ادعا می کنند که این مطلب که علی(ع) تقسیم کننده بهشت و جهنم است، دروغ شیعیان است.اگر در این زمینه شما جاهل هستید و نمیدانید و سواد ندارید و مطالعه نمیکنید و از کتابهای خودتان خبر ندارید، گناه شیعه چیست؟! شما تاوان جهل و نادانی و بیسوادی خودتان را از جیب شیعه میپردازید؟!
1- آقای قاضی عیاض به صراحت این حدیث را مطرح کرده است و در کتاب الشفا بتعریف حقوق المصطفی، جلد 1، صفحه 338 از إخبار نبی مکرم از مغیّبات صحبت میکند که پیامبر اکرم از مطالب غیبی خبر داده و چند مورد را ذکر میکند: و أخبر بملک بنی أمیة و ولایة معاویة و وصاه و اتخاذ بنی أمیة مال الله دولا و خروج ولد العباس بالرایات السود و ملکهم أضعاف ما ملکوا و خروج المهدی و ما ینال أهل بیته و تقتیلهم و تشریدهم و قتل علی و أن أشقاها الذی یخضب هذه من هذه أی لحیته من رأسه و أنه قسیم النار، یدخل أولیاؤه الجنة و أعداؤه النار. پیامبر (صلی الله علیه و سلم) از سلطنت بنی أمیه خبر داده ... و از اینکه أمیر المؤمنین را شقیترین انسانها به قتل میرساند خبر داده و همچنین خبر داده است که أمیر المؤمنین تقسیم کننده بهشت و جهنم است و دوستانش را وارد بهشت میکند و دشمنانش را وارد آتش جهنم میکند.
2-آقای إبن حجر مکی در کتاب الصواعق المحرقة، جلد 2، صفحه 369، چاپ جدید که در ردّ شیعه نوشته است، میگوید: علی در قضیه شورای 6 نفره عمر بن خطاب، خطاب به آن 5 نفر، از جمله فضائلی که در آنجا مطرح کرد و شایستگی خودش را برای تصدی خلافت و عدم شایستگی دیگران را مطرح کرد، این بود که فرمود: فأنشد کم بالله! هل فیکم أحد قال له رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) «أنت قسیم النار و الجنة» غیری؟ قالوا: أللهم لا. شما را به خدا قسم میدهم! آیا در میان شما، غیر از من، کسی هست که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد او گفته باشد: «تو تقسیم کننده بهشت و جهنم هستی»؟ گفتند: به خدا قسم نه.
3- آقای گنجی شافعی از علماء بزرگ أهل سنت به نقل از محمد بن منصور طوسی میگوید: کنا عند أحمد بن حنبل، فقال له رجل: یا أبا عبد الله! ما تقول فی هذا الحدیث الذی یروی: أن علیا قال: «أنا قسیم النار»؟ فقال أحمد: و ما تنکرون من هذا الحدیث؟ ألیس روینا إن النبی صلی الله علیه و سلم قال لعی: «لا یحبک إلا مؤمن و لا یبغضک إلا منافق (صحیح مسلم، ج 1، ص 61)»؟ قلنا: بلی، قال: فأین المؤمن؟ قلنا: فی الجنة، قال: فأین المنافق؟ قلنا: فی النار، قال: فعلی قسیم النار. نزد احمد بن حنبل (متوفای 241 هجری) بودیم و کسی آمد از او پرسید: نظر شما نسبت به این روایتی که نقل میکنند که علی بن أبی طالب فرمود: «أنا قسیم النار» چیست؟ گفت: چرا این حدیث را انکار میکنید؟ آیا از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نقل نمیکنیم که به علی فرمود: «دوست نمیدارد تو را مگر مؤمن و دشمن نمیدارد تو را مگر منافق»؟ گفتیم: بله. گفت: پس جای مؤمن کجاست؟ گفتیم: در بهشت. گفت: پس جای منافق کجاست؟ گفتیم: در جهنم. گفت: پس علی تقسیم کننده بهشت و جهنم است.کفایة الطالب للکنجی الشافعی، ص 72
البته این روایت «أنا قسیم النار» را افراد متعددی نیز نقل کردهاند:الطبقات الحنابلة لأبی یعلی الحنبلی، ج 1، ص 320، چاپ قاهره ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج 42، ص 298 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج 13، ص 151 ـ المناقب للخوارزمی، ص 294
4- آقای خطیب بغدادی که از استوانههای علمی أهل سنت است، نقل میکند از أنس بن مالک، خادم و صحابه رسول الله که میگفت:شنیدم از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) که فرمود:إن علی الصراط لعقبة لا یجوزها أحد إلا بجواز من علی بن أبی طالب.در پل صراط، عقبههایی هست که کسی از آنها عبور نمیکند، مگر کسی که از علی بن أبی طالب مجوّز داشته باشد.تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج 10، ص 355 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج 44، ص 254
5- إبن حجر مکی در الصواعق المحرقة، صفحه 195، چاپ مصر از أبو بکر خلیفه اول نقل میکند:سمعت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) قال: لا یجوز أحد الصراط إلا من کتب له علی الجواز.شنیدم از رسول الله (صلی الله علیه و سلم) که فرمود: کسی از صراط عبور نمیکند، مگر اینکه علی برای او جواز عبور نوشته باشد
6- در ذیل آیه شریفه:أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍسوره ق / آیه 24
در کتابهای متعدد أهل سنت نقل کردهاند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:یقول الله تعالی یوم القیامة لی و لعلی بن أبی طالب: أدخلا الجنة من آحبکما و أدخلا النار من أبغضکما، فیجلس علی علی شفیر جهنم فیقول لها: هذا لی و هذا لک و هو قوله: «أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍ»خداوند خطاب میکند به من و علی بن أبی طالب و میگوید: هر کسی را که شما دو نفر را دوست دارد به بهشت ببرید و هر کس شما را دشمن میدارد، به جهنم ببرید. علی در کنار درب آتش جهنم مینشیند و میگوید: این (شخص که از دوستان من است) برای من است (و باید به بهشت برود) و این (شخص که از دشمنان من است) برای تو است (و باید به جهنم برود).شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج 2، ص 264 ـ جامع مسانید أبی حنیفة للخوارزمی، ج 2، ص 284 ـ مناقب علی بن أبی طالب لإبن مردویه الأصفهانی، ص325
|